Калуш До сайту

Цінові “качелі” на авторинку: чи зможуть українці купувати автомобілі не дорого

Не факт. Найкраще рішення зараз, щоб придбати хороший та надійний автомобіль не за усі гроші світу — не квапитися. З початку повномасштабного вторгнення росії в Україну ситуація на вітчизняному авторинку змінювалася неодноразово і, схоже, це ще не кінець.

Чому так і як буде далі, дізнавався Інформатор.

За словами співзасновника та голови “Інституту досліджень авторинку” Станіслава Бучацького, під час пільгового періоду, який тривав з 5 квітня до 30 червня, в Україну було завезено понад 236 тис. автомобілів. Це спричинило “обвал” авторинку на 27%. В той час, вживане авто можна було придбати до 5100 доларів. Але таке “свято” протривало не довго:

Коли ж політики побачили “обвал” цін і скільки мільйонів (а може й набагато більше) втрачає українська економіка — темою номер один стала необхідність скасування пільг на імпорт машин.

1 липня “нульове розмитнення” стало історією — виявилося, що через нього держбюджет недоотримав понад 13 млрд грн зборів і податків. У Кабміні вирішили, що в умовах воєнного стану скасування пільг дасть змогу скоротити дефіцит бюджету.

Опісля, як повідомив народний депутат Ярослав Железняк, протягом наступних двох тижнів на розмитнення до України було завезено всього 5020 автівок, зокрема 3649 уживаних, які принесли до бюджету 663 млн грн.

Станом на 27 червня середня ціна на вживану машину через це становила вже $6500. Наслідки очевидні:

“Зараз на ринку вживаних автомобілів пропозиція перевищує попит. Дався взнаки як імпорт безмитних машин, так і зростаюча потреба багатьох українців у грошах. Заощадження зменшуються, зарплати зменшуються, а потреби залишаються. Тому багато хто з українців змушений продавати свої автомобілі”, — пояснив керівник Асоціації дилерів автомобілів з пробігом Тарас Коваленко.

Тому за прогнозами Станіслав Бучацького, у найближчий декілька місяців середня ціна на вживані автомобілі балансуватиме на рівні 6000–7000 доларів. До того ж багато продавців будуть змушені знижувати доларові ціни, оскільки через девальвацію гривні машини стають менш доступними для українців.

 

Що буде далі?

“На ринку може знову з’явитися дефіцит машин, який стримуватиме падіння цін”, – вважає керівник Інституту досліджень авторинку.

Шансів на те, що парламент відновить безмитний імпорт автомобілів немає.

За словами голови податкового комітету Верховної Ради Данила Гетманцева відмовлятися від надходжень (мита, акцизу і ПДВ під час розмитнення автомобілів) у війну — божевілля.

“Тим часом у парламенті перебуває на розгляді приблизно 15 законопроєктів щодо реформування митних правил імпорту автомобілів. Найбільші шанси на ухвалення – в урядового, який запроваджує розмитнення машин через “Дію”, оскільки у нього є підтримка серед парламентарів. Щоправда, ухвалення нових правил імпорту варто чекати не раніше осені””, —  розповідає Станіслав Бучацький.

Законопроєкт передбачає, що для підрахунку платежів для розмитнення достатньо буде внести до “Дії” основну інформацію про автівку: тип, марку і модель, рік виготовлення, VIN-код, об’єм двигуна (куб. см), тип пального та відомості про документи на автомобіль (свідоцтво про реєстрацію, експортну митну декларацію та інші супровідні документи). Необхідні податки більше не залежатимуть від митної вартості автомобіля, а розраховуватимуться автоматично за визначеною формулою.

Залишається тільки стежити за ситуацією на авторинку та урядовими рішеннями.

Остап Микитюк