Калуш До сайту

“Видаліть це негайно!” — як навігатори у ваших смартфонах “зливають” інформацію росії

Незнання не звільняє від відповідальності. Виявляється, що в Україні досі можна користуватися російськими навігаторами. Й багато українців досі це роблять, звісно, несвідомо, оскільки навіть про це не знають. Або свідомо, але це вже питання до Служби безпеки України. В чому ж проблема?

Розповідає Інформатор посилаючись на міжнародну волонтерську спільноту InformNapalm.

Опираючись на дослідження Громадської спілки “Асоціація відповідальних перевізників” стало відомо, що станом на сьогодні, коли в Україні 9 місяців триває війна з росією, понад 15% українців досі користуються мобільними додатками “2-GIS” та “Яндекс Карты и Навигатор”. Їх досі можна встановити та користуватись через VPN.

Завдяки цим мобільним додаткам уряд країни-агресора в режимі реального часу безперебійно отримує інформацію про ситуацію на українських дорогах, проїзд військової техніки та навіть входи й виходи до будь-якого будинку. Якщо раніше для такого потрібно було б завербувати сотню шпигунів, то тепер достатньо просто запеленгувати телефон українця, який не знає, що таке кібербезпека.

Власники застосунків, до речі, не приховують своє російське коріння.

З App Store та Google Play на сторінці додатка “2-GIS карти і навігатор офлайн” раніше можна було дізнатись, що розробником додатка є зареєстрована в ОАЕ компанія Urbi Gulf FZ-LLC. Зараз він недоступний для завантаження, але лише в Україні. За кордоном таких обмежень немає, так само в нашій країні їм можна користуватись через VPN. У Політиці конфіденційності, яка є у вільному доступі, вказано, що обробку персональних даних здійснює кіпрська компанія 2GIS LOCAL SEARCH LIMITED. Її основні бенефіціари, за даними “Асоціації відповідальних перевізників” – громадянин Росії Олександр Сисоєв та державний Сбербанк Росії. Окрім цього, головний офіс компанії ТОВ “ДубльГіс”, що надає право безкоштовно користуватись 2-GIS, розташований в російському в Новосибірську. У червні 2020 року 72% акцій компанії-виробника застосунку придбав той самий Сбербанк, ще 3% її акцій належить ТОВ “О2О Холдинг” — спільному підприємству “Сбербанку” і Mail.ru Group.

“Яндекс Карти і Навігатор” – також давно відомий в Україні. В Політиці конфіденційності зазначено, що розпорядником персональних даних є зареєстроване у рф ТОВ «Яндекс». Вона теж опосередковано належить “Сбербанку росії”.

Чому це не ок?

Найперше, це небезпечно для України — Yandex та 2GIS включені до Реєстру організаторів розповсюдження інформації в мережі Інтернет та відповідно до Федерального закону РФ “Про інформацію” мають не тільки зберігати відомості про користувачів та їх реєстраційні дані, але й передавати всі отримані дані по запиту підрозділам Федеральної служби безпеки РФ. Тобто, будь-яка інформація, яку “побачив” навігатор, вже за кілька хвилин будуть вивчати військові країни-агресора. А слідом і російські “Шахеди” “поїдуть” тими ж українськими маршрутами.

Особливо це небезпечно в тому випадку, коли російськими навігатором користуються, волонтери, що їздять на передову, військові, чи працівник критичної інфраструктури.

“Асоціація відповідальних перевізників” звернулась до правоохоронних органів з проханням вплинути на ситуацію та заборонити в Україні роботу російських агрегаторів. І вже вдруге – до РНБО. Однак, поки реакції немає.

Міністерство цифрової трансформації у кінці вересня проінформувало “Асоціацію автомобільних перевізників” про своє звернення до корпорацій Google та Apple посприяти вирішенню проблеми та заборонити мобільні додатки.

Однак ситуація не змінилась – «2-GIS» та «Яндекс Карти і Навігатор» все ще можна завантажити без проблем та користуватись ними через сервіси VPN. Причини умовної бездіяльності влади, як правові, так і суто технічні. Наприклад, російські компанії, навіть ті щодо яких вже застосовано санкції, активно уникають їх шляхом залучення юридичних осіб посередників. Технічно, попри блокування доступу до відповідних серверів, VPN сервіси дозволяють обходити обмеження – і понад 15% водіїв в Україні свідомо чи ні це роблять.

Що з цим робити?

Окрім дій нашого Уряду, варто краще інформувати водіїв про те, до чого може призвести користування російськими навігаторами.

Наприклад, служби таксі, та кур’єрської доставки можуть посприяти цьому процесу. Взяти, хоча б, популярний в Україні сервіс Uklon. Він не надає доступу до російських застосунків, таких як Яндекс (Yandex), 2GIS, CityGuide та Navitel під час здійснення замовлень. А водіям, які співпрацюють з Uklon, пропонують ознайомитися в налаштуваннях Uklon Driver з альтернативними навігаторами для роботи, або ж завантажити аналог.

На додачу, потрібна синергія зусиль з державних органів та суспільства. Українські водії мають зрозуміти ризик, який несе використання російських навігаторів та видалити їх. Якщо більшість споживачів відмовляються від цих програм, це дозволить мінімізувати шкоду від них та зміцнити безпеку країни.

Будьте відповідальними, друзі, й перевірте додатки на своєму смартфоні.

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у FacebookTelegramTikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com.

Остап Микитюк