Минулого тижня ми розповідали про те, що 32-річна калушанка стала жертвою інтернет-шахраїв.
Інформатор дізнався деталі й розповідає як також не втрапити “на гачок” фейкових продавців.
Нагадаємо, що 14 травня, до Калуського відділку поліції звернулась мешканка Калуша. Вона хотіла придбати мобільний телефон на одній зі сторінок в соцмережі instagram. Обов’язковою умовою при купівлі була передоплата. Перерахувавши понад 10 000 гривень на рахунок продавця, він перестав відповідати на повідомлення та виходити на зв’язок.
Інформатору вдалося поспілкуватися з потерпілою і дізнатися деталі.
Стало відомо, що менеджер акаунту спершу запевняв клієнтку в якості товарів та послуг, які вони надають.
“В той момент нічого не викликало підозри. Якщо подивитися на кількість підписників, то не виникало думки, що там можуть надурити. Чогось не викликало підозри й те, що вони хочуть оплату наперед. Після оплати вони зникли. От тоді я запанікувала страшенно. Якби не друг, який сзаспокоїв і привів у відділок поліції писати заяву, я б посивіла”, — прокоментувала дівчина.
Наразі Калуська Поліція проводить розслідування спільно з відділом кіберполіції в Івано-Франківській області.
У зв’язку з частими випадками таких шахрайських схем як на Прикарпатті, так і по всій Україні, Інформатор зібрав інструкцію “Як діяти у випадку коли вас ошукали”:
По-перше, вимкнути емоції. Так, кошти втрачені, обурення зашкалює. Але поки ви панікуєте, то втрачаєте цінний час.
По-друге, зробіть скріншоти переписок, які передували моменту коли вас ошукали. Обов’язково зафіксуйте номер картки та ПІБ шахрая, якщо він ділився такими даними. Надалі ця інформація буде цінною для правоохоронців.
По-третє, прийдіть в найближче відділення Поліції й напишіть заяву про вчинення правопорушення. Проте, будьте готові, що цей процес може затягнутися більш ніж на дві години.
Спочатку представник поліції повинен вислухати вашу проблему, ознайомитись з фактами (наприклад, побачити вашу переписку з шахраєм у випадку, якщо шахрай її не видалив “замітаючи” сліди й пересвідчитись, що це не фотошоп). Опісля за вашими свідченнями складається протокол. Додатково роздруковуються матеріали справи (ті ж скріншоти), і додається ваша заява про те, що вас ошукали.
І тільки після цього Поліція починає розслідування. Яким також займаються й працівники кіберполіції.
“Існує щонайменше два види злочинів. 1 — шахрайство, 2 — крадіжка. В цьому випадку, якщо брати Кримінально процесуальний кодекс і Кримінальний кодекс, то є обидва види. Зважаючи на таку суму, то це є ч. 3 статті 190 “Шахрайство”, — діляться поліцейські.
Є також варіант почати з заяви безпосередньо у кіберполіцію. Через сайт або подзвонивши на гарячі лінію за номером 0 800 505 170.
“Ми реєструємо звернення громадян в журналі єдиного обліку, після чого ми пишемо ініціативний рапорт і спрямовуємо його за підслідністю. Тобто, якщо ми, наприклад, вивчаємо що зняття коштів відбулося в Запоріжжі ми відправляємо заяву на ГУНП, а воно вже направляє ці документи до Запоріжжя.
Якшо шахрай в нас, наприклад зареєстрований, то реєструємо кримінальне провадження тут, досліджуємо де шахрай, де відбувалося зняття, беремо ухвалу й передаємо в “ПриватБанк”. Беремо зняття коштів по рахунках по фотографіях шахрая. Встановлюємо особу. Беремо ухвалу на проведення обшуків, приходимо на обшук до шахрая. Навіть якщо він телефон реалізував, але в нас злочинний умисел підтверджений, що це зробив саме він, то проводимо слідчі дії, вилучаємо банківські картки, досліджуємо аналогічні факти, тобто чи він не вчиняв такі шахрайські дії стосовно інших людей та вивчаємо рухи коштів по рахунках”, — поділився з Інформатором алгоритмом дій представник кіберполіції в Івано-Франківській області, Назар Клюфінський.
Будьте обережні й піклуйтеся про власні кібербезпеку, щоб не потрапити під дії шахрайських схем.
Остап Микитюк
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com