Майже у кожному магазині Калуша можна побачити стенд з нікотиновими виробами. Часто він може займати велику частину торгової площі, містити привабливі рекламні малюнки, яскраві кольори або різного роду підсвітку. Саме такі методи реклами, кажуть науковці, впливають на підвищення інтересу до куріння у дітей.
Пише Інформатор.
Якщо проаналізувати викладку нікотинових виробів у калуських магазинах, то можна визначити, що найчастіше їх розміщують так, щоб потенційним покупцям одразу було видно асортимент товару, особливо тим, які тільки зайшли в магазин, або проходять повз нього. Як свідчать результати всеукраїнського моніторингу коаліції “За вільну від тютюнового диму Україну” викладка сигарет зазвичай має певні особливості, що стимулює їх продаж:
- займає значну частину — переважно половину — вітрини;
- розміщення пачки у спеціальній рамці або на дисплеї;
- підсвітка окремих пачок;
- виставлення пачок на тлі особливих фонових малюнків;
- викладка сигарет у найбільш вигідних точках вітрини: на рівні очей споживачів, над касою, праворуч від віконця продажів у кіосках;
- використання збільшеного макета пачки;
- яскраві наклейки з ціною, торгові аксесуари із зображенням тютюнових брендів, монетниці для решти на касі;
- цінники, що розміщені безпосередньо на пачках та закривають попереджувальні написи.
Так, у Калуші помічаємо декілька МАФів з зовнішньою викладкою сигарет та їх вуличною рекламою. Також в низці магазинів відділ з сигаретами розташований так, щоб кидалось в очі одразу на вході.
Кандидатка медичних наук, експертка з охорони громадського здоров’я Тетяна Андреєва вважає, що саме викладки нікотинових виробів у торгових точках стають ключовим інструментом зацікавлення до куріння нових споживачів, зокрема й дітей.
“Оскільки тютюнова індустрія не зможе вижити, якщо не буде залучати нових споживачів, вона завжди спрямовує зусилля на спроби зацікавити дітей курінням. Присутність тютюнових пачок створює відчуття знайомства з тютюном, його нормальності, і це може допомогти схилити дітей та підлітків до куріння. Тому сигаретні пачки у місцях торгівлі намагаються розміщувати саме так, щоб їх помітили діти”, — пише експертка у своєму дослідженні.
Також дослідники звертають увагу, що компанії націлено розташовують нікотинові вироби на рівні дитячих очей, або біля товарів, які можуть їх приваблювати. Такі, наприклад, як солодощі, снеки, солодкі напої. Нерідко торгові точки з такими викладками розташовані поблизу шкіл, через що учні частіше контактують з рекламою. Такі дії сприяють нормалізації присутності сигарет чи інших нікотинових виробів у повсякденному житті.
“У дітей, які спостерігають викладку тютюнових виробів у точках продажу, ризик почати курити на 64% вищий, ніж у тих, хто таку викладку не бачить. Дослідження ВООЗ: 63% українських дітей у віці 13-15 років говорили, що бачать рекламу тютюнових виробів у точках продажу. Вони її бачать і мають ризик почати курити. Наслідки — не найвеселіші. В Україні 20% дітей у віці 13-15 років курять електронні сигарети. І 15% дітей курять тютюнові вироби. До 50% споживачів помруть від хвороб, викликаних вживанням тютюну”, — каже директор ГО “Життя” Дмитро Купира.
До прикладу, декілька з респондентів анонімного опитування Інформатора поділились, що куріння сигарет чи електронних пристроїв активно присутнє не тільки за межами школи, а й всередині приміщення. Найчастіше школярі курять у стихійних “курилках” біля шкіл, в туалетах або навіть в класі.
До слова, видання “Економічна правда” зазначає, що представники тютюнової індустрії неофіційно підтверджують те, що викладка сигарет є найефективнішим інструментом для реклами. Торгові представники компаній розміщують в магазинах спеціальні стенди та фіксують дані про кількість пачок сигарет на них та їх розташування в магазині. Систематично вони контролюють їх стан та наповненість й ведуть постійні статистичні дані про продажі.
У Калуші Інформатор стикнувся з наступним: у першому ж супермаркеті сфотографувати один із тютюнових стендів журналісту почав заважати охоронець. Він не лише розпитував, навіщо ці світлини, а і реально перешкоджав зйомці. Тож, в інших точках продажу сигарет довелося вдатися до деяких хитрощів: журналіст почав попереджати продавців чи охорону про те, що робить фото сигарет, але представлявся не як працівник медіа, а як співробітник тютюнової індустрії. І — жодних проблем. Більше ніхто не перешкоджав робити фотографію. Ба більше — дехто просив зачекати та навіть докладав пачки сигарет на стенди.
Якщо поглянути на низку українських та світових досліджень, а також досвід інших країн у цій сфері, то можна визначити, що видалення тютюнових вітрин із роздрібної торгівлі зможе знизити рівень обізнаності молоді в нікотинових виробах та зменшити відсоток потенційних курців.
“Прибирання сигарет з вітрин суттєво зменшує притоки нових курців серед дітей. Ісландія запровадила заборону видимого розміщення тютюнових пачок у 2001 р.: у 1999 р. курили (щонайменше раз на місяць) 28% ісландських підлітків, а у 2011 р. — 10%. Норвегія заборонила видиме розміщення тютюнових пачок в магазинах у 2010 р. і рівень куріння підлітків там зменшився з 19% у 2007 р. до 14% у 2011 р. Є всі підстави вважати, що аналогічний ефект матиме заборона викладки тютюнових пачок і в Україні”, — зазначив завідувач відділу контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський в статті українського центру контролю над тютюном.
Мова про заборону сигаретних викладок йде вже віддавна. У травні минулого року Верховна Рада розглядала законопроєкт про внесення змін до Закону України “Про рекламу”, яка б заборонила видимість тютюнових виробів та їх зображень у торгових точках. Тоді, щоб прийняти поправку, не вистачило кількості депутатських голосів. Проте громадські активісти зазначали, що будуть шукати можливості, щоб імплементувати такі норми через інші закони.
У жовтні 2023 року Держпродспоживслужба розробила законопроєкт “Про внесення змін до Закону України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”. Нові поправки пропонують заборонити розміщення нікотинових виробів у місцях, де вони будуть видимі поза межами торгових точок або всередині. Виключенням планували залишити тільки демонстрацію продавцем конкретного виробу окремому споживачу віком від 18 років на його вимогу.
Проте у січні 2024 року законопроєкт не погодила Державна регуляторна служба. Там вважають, що видиме розміщення продукції не є рекламою, а лише — необхідна складова господарської діяльності. Зазначають, що заборона викладки може обмежувати покупців з ознайомленням про товар. За словами Олексія Даниленка, директора Департаменту громадського здоров’я МОЗ України, законопроєкт перебуває на розгляді у Міністерстві охорони здоров’я України.
Наразі проблема збільшення попиту на вживання нікотину серед молоді продовжує бути актуальною, а питання залишається відкритим.
Олег Кіндрацький
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08