Інформатор Калуш

ІНТЕРВ'Ю

Одні окуляри на всі випадки життя? — Інтерв’ю з оптометристкою Катериною Дротянко

"Найбільша радість, коли людина, яка ще не носила до цього окуляри, надягає їх і посміхається", — інтерв'ю з оптометристом Катериною Дротянко

Добрий зір — це не тільки про здорові очі, але часто і про правильно підібрані окуляри. І це той момент, коли не варто займатися самолікуванням, а потрібно одразу йти до спеціаліста. 

Сьогодні Інформатор поспілкувався зі співвласницею калуської оптики Катериною Дротянко — про професію, підбір окулярів і цікаві факти з практики.

Катерино, як ви дійшли до моменту “хочу відкрити свою оптику і допомагати людям дивитися на світ якісніше”?

В мене така сім’я, що ділиться на вчителів і лікарів. Тобто вибір, куди піти навчатися, був невеликий. Тож, я закінчила медичне училище, а потім працювала певний час медичною сестрою. Далі обставини склалися так, що здобула вищу економічну освіту і навіть працювала за фахом. Проте, відчувала, що щось тут не те. І є такий коледж у Львові, післядипломної освіти. Я пройшла там навчання й отримала спеціальність “оптометрист”. Це — саме та людина, яка підбирає корекцію, контакті лінзи, підбирає окуляри, лікує очні хвороби…

Стала розглядати варіант відкриття власної оптики. Цікаво, бо це і не дуже медицина, і не дуже економіка, а щось середнє. Крім того, ти можеш допомагати людям і застосовувати якісь свої медичні знання і не тільки. Наприклад, ми робимо весь спектр від перевірки зору до виготовлення окулярів. Тобто це ще і якийсь такий мінімальний процес виробництва. Спочатку ти обираєш оправи, які будеш пропонувати людям, лінзи, потім це все комплектуєш і — людина отримує окуляри.

Найбільша радість — коли людина, яка не носила до цього окулярів, надягає їх і посміхається, усвідомлюючи, що отак можна було бачити. Бо є такі люди, які й до 30 років можуть ходити без окулярів. В когось — не було можливості перевірити зір, в когось — інші обставини. І, коли ти їм даєш перші окуляри, вони реально дивуються, що насправді все виглядає інакше, ніж вони це бачили.

Крім того, мені подобається процес виробництва самих окулярів.

Скільки років ви працюєте в цій сфері?

8 років. Все починалося з оптики в Івано-Франківську. А через два роки відкрили також у Надвірній.

А як давно оптика працює в Калуші?

Майже 5 років. На початках ми працювали самі. А з часом добрали на роботу професійного консультанта, хоча і сама також практикую досі.

А чи були якісь цікаві історії за роки вашої практики?

Є такі ситуації, коли людині треба чітко розповісти й донести, для чого їй окуляри. Наприклад, часто людина хоче купити одні окуляри на всі випадки життя, щоб бачити на різних відстанях. Але після 40 років, як правило, для кожної відстані треба свої окуляри. Інколи важко пояснити, що це не маркетинговий хід, щоб ми мали заробіток, а що вона справді не зможе в одних окулярах і читати зблизька, і дивитися телевізор здалеку. Це таки різні історії. Так само інколи важко пояснити, що не можна користуватися всій сім’ї одними окулярами. В кожної людини очі бачать по-різному, є різна відстань між зіницями, і це все центрується і виготовляється під людину за її індивідуальними параметрами.

До речі, хто частіше звертається за допомогою у виборі окулярів?

Більше звертаються жінки. І, здебільшого, наші клієнти — це люди після 40 років. Як правило, в цьому віці відбуваються зміни організму і може з’явитися потреба в окулярах. Більшість звертається до нас саме за окулярами для читання, бо важко сфокусуватися на близькі відстані.

Звертається і багато молоді. При цьому дехто хоче окуляри для іміджу, хочуть модно виглядати. На такий запит вставляємо в оправу так звані скельця-“нульовки”, які не мають ніякої корекції. І людина так собі для іміджу ходить. Був навіть курйозний випадок, коли людина замовляла собі окуляри для співбесіди, щоб солідніше виглядати. До речі, серед молоді також переважають дівчата.

У відсотковому співвідношенні за підбором окулярів звертається десь 70% жінок і 30% чоловіків.

Трохи про міфи: люди, коли чують слово “окуляри”, то можуть думати, що вони їх “зістарять” і розглядають варіант лінз. Що краще – лінзи чи окуляри?

Якщо людині потрібно для читання, для близької відстані, то це — однозначно окуляри, бо незручно буде постійно вдягати чи знімати лінзи. Якщо ж ідеться про корецію зору й постійне носіння, то є і свої плюси, й мінуси. Наприклад, в окулярах людині, щоб чітко бачити все, що в неї знаходиться справа і зліва, треба повертати голову. Лінза ж одягається безпосередньо на око і не спотворює зображення, немає відстані між оком і окуляром. В них зручніше, хоча залежить від “мінуса” і об’єму самого окуляра.

У лінзах зручніше займатися активним спортом (футбол, волейбол тощо), плавати, правда, варто обережніше. Але якщо людина хворіє (має нежить, застуду…), то лінзи носити вже не можна, їх треба знімати й брати окуляри. Так само контактні лінзи залежно від виробника мають свої характеристики. Є лінзи, які можна носити тільки 8 годин в день, після цього їх обов’язково треба зняти й поставити в спеціальний розчин. Є такі, що носяться 12 годин, 24 і навіть 5 днів на тиждень.

Але окуляри — бюджетніші. Ви їх купуєте раз і носите довго, доки не набриднуть, або не потрібно буде знову корегувати зір. Контактні лінзи треба замінювати, як правило, або раз в місяць, або раз в три місяці. Це виходить дорожче. Але, за комфорт, як ми знаємо, треба платити дорожче.

Щодо перевірки: якщо взяти дорослого і дитину, чи є якісь відмінності в перевірці зору?

Так, є. У дітей очний апарат ще не сформований і око може спазмувати. Для того, щоб чітко перевірити зір дитині, їй потрібно закапати краплі, які розслаблюють очні м’язи. Зіниці розширюються і можуть бути в такому стані до доби, залежно від крапель. І потім дитині перевіряють і на вузьку зіницю, і на широку. Діти часто дивляться на близькі відстані, око росте, м’язи спазмують. Якщо перевіряти тільки на вузьку зіницю так, як дорослому, то результат може бути не 100%-ий, і не правильний. Дітям бажано, якщо мають проблеми, кожні 3-4 місяці відвідувати окуліста.

А з якого віку можна вже перевіряти зір?

Є клієнти, які вже у перший рік життя одягають окуляри. Ми таким маленьким не перевіряємо, немовлятам, але в нас є кілька клієнтів, які в такому віці вже носять окуляри. Це спеціальні оправи, які фіксуються довкола голови. Як правило, ще у пологовому перевіряють реакцію на світло дитині й там вже батькам дають перші рекомендації.

Багато дітей ще роблять огляд перед школою. Але, повторюсь, треба перевіряти зір набагато раніше. Чим раніше буде перевірка, тим легше буде шось відстежити і допомогти. Бо в дитячому віці організм швидко розвивається й окулярами можна скоригувати певні проблеми. Головне — не пропустити цей момент. Зрештою, це стосується здоров’я загалом: краще попередити, ніж потім лікувати набагато довше.

На які оправи найбільший попит в оптиці?

Я б сказала, що у нас загалом бюджетний сегмент оправ: від 300 до 3000 гривень. Як правило, люди обирають щось середнє. Вартість оправи залежить від матеріалу, з якого вони виготовлені. Якщо це буде щось з дешевших, то вони більш крихкі, з ними треба обережно поводитися. Якщо оправа кращого сегменту, то вони є багаторазового використання, тобто при бажанні самі лінзи можна буде з часом замінити.

Чи є якась сезонність окулярів для зору?

Я б виділила кінець весни-початок літа. Чому? — Люди замовляють фотохромні окуляри, або як їх в народі називають “хамелеони”. Ці лінзи змінюють всій колір залежно від інтенсивності ультрафіолетового випромінювання. Людина отримує не тільки корекцію, не тільки гарно бачить в окулярах, але й має додатковий захист (оскільки фотохромні лінзи повністю блокують ультрафіолет). Фактично, купуючи одні такі окуляри, отримуєте пару: в приміщенні вони прозорі, а на вулиці стають сонцезахисними. Можуть бути або сірі, або коричневі. Також ми виготовляємо сонцезахисні окуляри під замовлення. Це може бути звичайна темна лінза, яка нічим не відрізняється від типових сонцезахисних окулярів, але при цьому вона може бути з діоптріями.

Якщо ж говорити про дітей і підлітків, то найбільше приходять в серпні, перед навчанням: перевіряють зір, роблять заміни тощо.

Остап Микитюк

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у FacebookTelegramTikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08

 

Нагору