Інформатор Калуш

ЖИТТЯ

На Прикарпатті досліджують місця падінь воєнних літаків. Один із них підбила медсестра-партизанка

Нещодавно на Івано-Франківщині було віднайдено місце падіння літака, що ймовірно був підбитий ковпаківцями під час Карпатського рейду Сидора Ковпака у 1943 р. Раніше, місця падінь літаків було знайдено і на Калущині.

Ділиться Інформатор.

Літак був підбитий у районі села Солотвин, однак місце падіння знаходиться поблизу села Манява (колишнього Богородчанського району) на висоті 650 м. У розмові із журналістами Інформатора, керівник однієї із громадських організацій Андрій Кир’янов повідомив, що це не перший літак, віднайдений ними на заході України:

“Це приблизно 80 літак. Діяльність із пошуку підбитих літаків розпочалася приблизно у 2019 р.”, — розповідає дослідник.

Місцеві жителі вказують на конкретну особу, що підбила літак — Марію Евенко, яка була партизанкою та діяла у складі загону Ковпака. За професією вона була медстестрою, а в селі поставлено постамент радянській партизанці. За дослідженнями Андрія Киріянова, дана особа, за архівними документами, й справді загинула у день підбиття літака — 19 липня 1943 р.. Однак жодних згадок про збиття літака у її біографії не знаходили:

“Подивились по архівах – є дані про ії загибель та поховання, також дані про поранення та нагороди . За літак нічого ніде не згадувалось. Сам Ковпак також нічого за неї не писав.”, — пише Андрій Киріянов.

У коментарі нашому виданню, дослідник зауважив, що його групі вдавалося знайти підбиті літаки на Калущині:

“Біля вас то Долина, Вигода, Мислівка, Яремче, Франківськ, Богородчани. Решта Львівська, Тернопільська, Волинська обл.”, — резюмує Андрій Киріянов.

Уламків літака знайдено небагато. Це пояснюється тим, що літак впав поблизу села, тому мешканці села могли розібрати великі уламки. По архівах не знайдено жодної інформації по літаку, хоча є дата падіння. Дослідник припускає, що літак міг бути угорським, проте з даними, наведеними Ковпаком не співпадає:

“Місце падіння знаходиться на схилі , неподалік хребта. Великих уламків нажаль немає , місце недалеко від села – тому скоріш за все крупні уламки були вивезені місцевими. Також на місці падіння вже проводились пошуки. Уламків наразі знайдено небагато : гільзи маузера 7.82 та мг фф, частина приборки, уламки скла кабіни та бронескло, шильдік блоку пуску димів, ймовірно частини моторного відсіку , вч ізолятор , сота радіатора , та інше.

По архівах поки що також немає інформації, хоча дата падіння зазначена 19..07.1943 року. Як варіант літак міг бути мадярський , або дата вказана невірно в даних від Ковпака.”, – ділиться дослідник.

Щодо типу літака, дослідник стверджує, що уламки відповідають моделі Ме110, тому фактично по місцю падіння, можна підтвердити підбиття літака, що не вдавалося зробити раніше:

“По декількох наявних деталях та уламках літак відповідає моделі Ме110 , також шильдік знайдений раніше каже за це. Фактично підтвердили версію збиття літака партизанами , бо до сих пір то були лише легенди та художня література.”

Після ретельного дослідження, деталі та уламки будуть передані до Державного музею авіації імені Антонова у Києві.

Ярослав Куцій

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у FacebookTelegramTikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08

Нагору