У ніч на 1 листопада в країнах західного світу відзначають Хелловін — свято, що, на перший погляд, пов’язане із дитячими костюмами та цукерками… Та чи має ця дата якесь відношення до церковного календарного року і як його трактує Католицька церква?
Дізнавався Інформатор.
Про прийняття чи засудження свята Хелловін, яке досить популярне, до прикладу, в Північній Америці й активно поширюється на Європу, говоримо із деканом Галицьким Римо-Католицької Церкви, настоятелем костелу св. Валентина у Калуші о. Романом Стадником:
— о. Романе, як Католицька церква відноситься до святкування Хелловіну? Чи протиставляє Вселенська церква щось своє даному “святу”?
— Вести відкриту війну ніхто не буде. Ми не в тому часі живемо, щоб вести війну. Є звичай, який тепер входить в моду, — організовувати для дітей на катехизах вечори на кшталт балу святих чи зустрічі зі святими. Діти навіть одягаються, як святі, виконують якісь ролі, розповідають щось із життя того чи іншого святого — Домініка Савіо, Бернадетту, Івана-Павла ІІ чи ще когось. Ось таким є бал святих. Такий звичай зараз входить у моду.
— Відзначення Хелловіну має якесь відношення до Церкви?
— Є звичай, що ми 2 листопада і взагалі, коли звершуємо службу за померлих, то одягаємо чорні або фіолетові шати. Але це немає нічого спільного з тим. Так, там будуть символи смерті. Це має нам нагадати, кожному живому, що нас чекає. Це для пригадання, а не святкування. Навіть нема такого слова “святкування смерті”. Ну, свято смерті…
— Коли організовують бал святих і чи була така практика у Калуші?
— Можна організовувати і напередодні Дня святих і в урочистіть Всіх святих. Поки в Калуші ми такого не практикували. Така традиція організації балу святих з’явилася в останні 10 років. Де є більший акцент на Хелловін, там практикується такий бал.
Був випадок, коли я лише прийшов на парафію до Калуша. До мене прийшли зі школи і просили поради щодо святкування Хелловіну. І це прийшли питати люди, які ходять до церкви. Тоді я спитав: “А хто вам таку ідею піддав? Шабаш сатанинський, а я маю підказувати як то робити? Ви себе чуєте взагалі?!” Мені на те відповіли, щось типу “Що там такого страшного?”
Я не знаю, що там є страшного, але перебиратися у костюми чортів і в ще щось, то є не нормально. Сказати свято? Свято чого — чорта?
— Якщо не свято, то як правильно називати День Всіх святих? Можливо, урочистість або спомин?
— Урочистість. Всіх святих є урочистість, так як ми сьогодні прославляли Бога. Співається “Вірую в єдиного Бога” так, як у недільній Літургії. Натомість померлих, то є спомин, бо ми пригадуємо усіх, адже ми не знаємо, хто що у Бога заслужив. Ми молимося за всіх: за наших родичів, близьких, друзів. Можливо, вони вже споглядають Бога. Ми собі думаємо, що може вони ще чекають. Якщо ще чекають, то нехай Бог їх прийме, а якщо вже прийняв, то нехай спочивають з Богом. Окрім померлих, ми ще молимося за живих, за себе. То не є просто лише за померлих, але якщо прийняли то вже молимося і за нас живих, щоб ми не зійшли із тієї правильної дороги.
— Чи має Меса у День Всіх святих якісь певні особливості, які відрізняють її від повсякденних?
— Меса завжди є однаковою, нічим не відрізняється. Літургія є літургія. Вона не може нічим відрізнятися. Звичайно, що молитви в тій літургії вони спрямовані до того дня. Адже мають підкреслити той характер. Там є свої антифони та читання, які концентрують нашу увагу на тому дні.
Напередодні наша парафія св. Валентина готується до спомину. Бо сьогодні вже ніхто не піде прибирати могили. Зазвичай, після обіду на цвинтар йдуть вже молитися. То хіба лише ліниві йшли у цей день прибирати. Люди йдуть напередодні — квіти несуть. Сьогодні після обіду можна відправляти Месу за померлими.
***
о. Роман Стадник додає, що у задушні дні можна отримати повний відпуст гріхів. Для цього необхідно протягом 1-2 листопада відвідати костел чи каплицю та помолитися “Отче наш” та “Вірую”. Окрім цього, також слід виконати три послідовні умови:
- Cповідь
- Причастя
- Молитва в наміренні Святішого Отця;
Також відпуст можна отримати протягом тижня — з 1 до 8 листопада. Для цього необхідно відвідати цвинтар та помолитися за померлих.
Ярослав Куцій
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08