Керівник комунального підприємства три роки усердно виконував роботу за мізерні кошти, коли ж автостанція запрацювала, а його зарплата зросла майже вдесятеро — підтримав передачу комунальної автостанції приватнику (в оренду), а підприємство громади готовий пустити під ліквідацію.
Пише Інформатор.
Проєкт рішення “Про намір передачі комунального майна в оренду та визначення цільового призначення (м. Калуш, вул. Ринкова, 7а)” був оприлюднений на сайті Калуської міської ради ще у листопаді 2024 року, але тоді до розгляду його на сесії так і не дійшло. В міській раді начебто засумнівалися у вчасності такого рішення, яке, як здавалося з преамбули до проєкту, ініціював керівник комунального підприємства.
Лише після отримання відповіді на запит Інформатору стало відомо, що з заявою щодо передачі майна в оренду на ім’я міського голови насправді звернулося ТОВ “Калуська автобусна станція”. Ця компанія, нагадаємо, як мінімум, з вересня, має договір із комунальним підприємством “Калуське підприємство автобусних станцій”. І саме ця приватна компанія організовує роботу автостанції, залучає додатковий транспорт, веде перемовини з перевізниками і навіть… платить заробітну плату працівникам комунального підприємства, а відтак, очевидно, і заробляє на комунальному майні. Сама ж автостанція запрацювала на початку серпня 2024 року і до цього часу її взаємини з “товкою” офіційно називають тестовим періодом.
У заяві ТОВ просить розглянути можливість надання йому в оренду на 5 років автостанції з приміщеннями громадського та комерційного призначення і називає себе “спеціалізованою автостанцією, яка має відповідний досвід роботи автостанції, необхідне програмне забезпечення, навчений персонал для забезпечення комплексного обслуговування перевізників та пасажирів”. Щодо досвіду — трохи сумнівно, адже підприємство, згідно з інформацією, яку дає YouControl, було зареєстроване в Івано-Франківську 7 грудня 2023 року і займалося хіба що перейменовуванням та перереєстрацією аж поки, власне, не зайшло господарювати на калуську автостанцію.
Відомо також, що через кілька днів після отримання згаданої заяви від приватної компанії, Калуська міська рада отримала погодження і від директора комунального підприємства Мар’яна Рисея.
Проте, у листопаді, як вже було зазначено, питання на сесію не винесли. Його обговорили в кулуарах та на засіданні комісії міської ради з питань власності, житлово-комунального господарства та екології. Депутати зокрема хотіли, щоб керівник автостанції надав економічне обґрунтування передачі майна в оренду.
На відміну від інших директорів комунальних підприємств, керівник “Калуського підприємства автобусних станцій”, частіше за все, не з’являється ні на засіданнях депутатських комісій, ні на самих сесіях. Тож, питання, які стосуються безпосередньо його діяльності, доповідає начальник управління комунальної власності Олександр Челядин або ж заступник міського голови Богдан Білецький.
У листопаді, зокрема, зі слів цих посадовців стало відомо, що майно автостанції оцінили в 5,9 млн гривень, а розмір орендної плати на місяць відповідно може становити 59 тис. гривень. Щоправда, в проєкті рішення тоді йшлося, що майно в оренду мають намір передавати з аукціону. Це означає, що реальна вартість оренди може бути як в рази більшою (якщо учасників торгів буде декілька і вони реально боротимуться за відповідний лот, підвищуючи ціну), так і меншою (якщо раптом узагалі перший аукціон не відбудеться і майно виставлятимуть повторно, знижуючи ціну).
Ще один момент, на якому два місяці тому акцентував заступник міського голови: рішенню про передачу майна в оренду мав би передувати поділ земельної ділянки та оформлення її в оренду власнику комерційних приміщень. Поділу не відбулося досі. Проте, у четвер, 23 січня 2025 року, цей фактор уже не дуже брали до уваги: Богдан Білецький на засіданні комісії міськради з питань власності, житлово-комунального господарства та екології схиляв депутатів до думки, що передача майна в оренду — логічне рішення, бо комунальне підприємство у недалекій перспективі буде дотаційним. А поділ земельної ділянки та майна до цього, за його словами, не має відношення.
“Ми звернулися до керівника автостанції, щоб він сказав, скільки витрат у місяць буде мати автостанція, якщо почне самостійну діяльність… Він повідомив, що витрати становитимуть орієнтовно 400 тисяч гривень на місяць. Це — заробітні плати, податки, ліцензійні програми, які потрібні для обслуговування, комунальні платежі, канцтовари, побутова хімія…” — зазначив Богдан Білецький.
Зауважимо, що при затвердженні виконкомом фінансового плану цього комунального підприємства на 2025 рік (а це основний плановий документ і затверджували його у грудні 2024 року, тобто після поданих заяв щодо оренди) прогнозовані цифри щодо прибутку і видатків були втричі меншими. Зокрема, автостанція прогнозувала 1 мільйон 380 тисяч гривень доходу на рік (115 тисяч гривень на місяць) і такі ж видатки.
Продовжуючи доповідь перед депутатською комісією, Богдан Білецький акцентував також, що “товка” не платить ПДВ, а комунальне підприємство платитиме, тому фактичні витрати останнього виростуть ще на 65 тисяч гривень на місяць. А крім того, згодом додав він, якщо реально думати про початок фактичної роботи автостанції, то потрібно ще закупити деяке обладнання, техніку і меблі. А це додатково обійдеться у понад 500 тисяч гривень.
Цікаво, що у травні 2024 року в міській раді офіційно хвалилися, що інвестор зекономив громаді кошти, які передбачалися на закупівлю табло, меблів та іншого обладнання для автостанції та оснастив її своїм коштом. Табло, до слова, немає досі…
- Чим буде займатися комунальне підприємство, якщо передасть майно в оренду? Про це доповідачів учора запитували депутати. Відповідь Богдана Білецького:
“Зрозуміло, що воно буде тоді ліквідоване”.
При цьому тих кілька людей, які працевлаштовані на автостанції, начебто готові перейти на роботу в ТОВ.
- Яку вигоду матиме громада від такої “угоди”? — Дохід від орендної плати в розмірі, що зараз орієнтовно виглядає під 60 тисяч гривень на місяць.
Озвучили на комісії і середній дохід автостанції — 410 тисяч гривень на місяць. Тобто з цих даних виходить, що діяльність автостанції, найвірогідніше, буде збитковою для громади. Управління економіки навіть порахувало розмір ймовірного збитку — 54 870 гривень та 32 копійки на місяць! І це начебто аргумент, чому автостанцію краще передати в оренду приватнику. Але: комунальне підприємство самостійно працювати ще навіть не пробувало і всі розрахунки, які воно подає, очевидно, базуються на тих показниках, які диктує приватна компанія. Чи можна сукупність цих цифр вважати якісною аналітикою?
Інформатор просив Богдана Білецького дати скопіювати цю “аналітику”, але він назвав дані службовими та не погодився. На запитання, зі скількома перевізниками автостанція має укладені договори, відповів, що з багатьма…
Загалом чи винесуть рішення на розгляд сесії наступного тижня — незрозуміло. На депутатській комісії звучали пропозиції і щодо відкладення цього питання, і щодо його додаткового обговорення на погоджувальній раді, що передує сесії… З п’яти представників депутатської комісії, яке це питання слухала і обговорювала, лише один депутат підтримав проєкт рішення. Інші поки що або не голосували або утрималися.
І наостанок: розпорядження міського голови про призначення на посаду Мар’яна Рисея датоване 13 липня 2021 року. Директору встановили неповний робочий день тривалістю 1 година з оплатою праці пропорційно до відпрацьованого часу. Оскільки посадовець, всупереч законодавству, не задекларував своїх доходів за 2021-2024 року, Інформатор звертався у міську раду з запитом про надання інформації про його заробітну плату (від моменту вступу на посаду до листопада 2024 року).
Відповідь чомусь включає не всі місяці. Так, за 2021 рік вказані суми, отримані у грудні та листопаді (812 та 750 гривень відповідно). Виходить, що 3,5 місяці до цього директор працював безкоштовно? У 2022 році Мар’ян Рисей щомісячно отримував по 2244 гривні, а у 2023-му — по 2428 гривень. Перші шість місяців 2024 року директор КП мав по 2739 гривень, у липні — 13 090 гривень, у серпні — 21 244 гривні. За вересень і жовтень інформація не надана.
Тетяна Кіндюх
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08