Інформатор Калуш


ЖИТТЯ

Сьогодні — Хрестопоклонна неділя: походження і значення цього дня

Хрестопоклонна неділя

23 березня, в третю неділю Великого посту, віряни відзначають Хрестопоклонну неділю. У цей день в храмах виносять Животворящий Хрест — головний символ християнства і порятунку людства. 

Чим особлива ця неділя, розповідає Інформатор.

Хрестопоклонну неділю відзначають у середині Великого посту. Роблять це для того, щоб нагадати про страждання і смерть Господню і зміцнитися для продовження посту.

Про традицію походження Хрестопоклонної неділі знаходимо у роз’ясненнях Київської архиєпархії УГКЦ. Сягає ця традиція часів повернення хреста Господнього в Єрусалим за Константинопольського імператора Іраклія І. Під час війни з Перською імперією 614 році, перси забрали в полон Єрусалимського патріарха Захарію разом з найбільшою святинею християн – Хрестом Господнім.

Тільки аж у 631 році, у березні, Хрест Господній був повернутий у Єрусалим імператором Іраклієм І, який, як свідчить передання, сам заніс його у відбудований храм Гробу Господнього. З того часу у Хрестопоклонну неділю розпочиналося навчання катехуменату, на якому оглашенних готували до хрещення, яке звершували у Світлий тиждень Пасхи.

 У калуському Соборі Святих Землі Української ПЦУ також знаходимо важливі доповнення щодо Хрестопоклонної неділі. Тут інформують, що кожна неділя Великого посту — наче сходинка на шляху духовного вдосконалення.

У першу неділю святкували Торжество Православ’я — свято перемоги апостольського сповідання віри Христової у всій її повноті. Друга неділя нагадувала про преподобних отців Києво-Печерських, які є взірцем подвигу посту, та про нетварне фаворське світло і святого Григорія Паламу, який задля того, щоб побачити це світло, не лише закликав кожного з нас до внутрішньої серцевої молитви, а й сам був великим подвижником. Третя неділя Великого посту знаменує собою середину Святої Чотиридесятниці та називається Хрестопоклонною.

“У релігійній літературі є гарне порівняння: наче прочанин, що втомився від довгої дороги, відпочиває під деревом, що розкинуло свої крони, так і православні, звершуючи духовну подорож до Великодня — Світлого Христова Воскресіння, знаходять в середині цього шляху — Древо Хресне, щоби під ним набратись сил для подальшого руху”, — йдеться у дописі на сторінці храму.

Недільне Євангеліє на цей раз — від Марка. В ньому читаємо розповідь про те, як Христос, покликавши народ з учнями Своїми, сказав їм:

“Хто хоче йти за Мною, хай зречеться себе, і візьме хрест свій, і йде за Мною. Бо хто хоче душу свою зберегти, той загубить її; а хто загубить душу свою заради Мене і Євангелія, той збереже її. Бо яка користь людині, коли вона придбає весь світ, а душу свою занапастить? Або який викуп дасть людина за душу свою? Бо хто посоромиться Мене і Моїх слів у роді цьому перелюбному і грішному, того посоромиться і Син Людський, коли прийде у славі Отця Свого зі святими Ангелами.

І сказав їм: істинно кажу вам, що деякі з тих, що стоять тут, не зазнають смерті, як уже побачать Царство Боже, що прийшло в силі…”.

Додамо, що і в греко-католицьких, і в православних храмах виносять Хрест ще у суботу ввечері. Його можуть прикрашати квітами. Віруючі поклоняються Хресту, в цей час співається: “Хресту твоєму поклоняємося, Владико, і святе Воскресіння Твоє славимо”.

Хрест залишається в храмі протягом усього тижня до п’ятниці, тому і третю неділю, і четверту седмицю Великого посту (четвертий тиждень) називаються “хрестопоклонними”.

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у FacebookTelegramTikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08

Нагору