Участь у пілотному проєкті щодо безбар’єрності вже не буде для Калуської громади безкоштовною: з бюджету громади на реалізацію заходів потрібно буде спрямувати 30% від заявлених коштів. Йдеться про орієнтовно 45 мільйонів гривень, що ставить під сумнів реальність реалізації проєкту в цьому році.
Інформатор розповідає детальніше.
Йдеться про так званий флагманський проєкт Міністерства розвитку громад та територій, який, як анонсували раніше, передбачає створення у 15 містах України перших безбар’єрних маршрутів: комплексно оновлених вулиць та будівель у їхніх межах. Калуш — єдине місто у межах Прикарпаття, яке потрапило у цей пілотний проєкт. Відтак до кінця року обіцяли модернізацію 6,4 км шляху по вулицях Івано-Франківська, Медична, Грушевського, Долинська, Каракая та Пекарська.
Як і що погоджували?
Учора під час засідання позачергової сесії Калуської міської ради стало відомо, що в межах цих 6,4 км доріг фактично є два маршрути, але міністерство їх розглядає комплексно.
Як повідомив начальник управління ЖКГ Калуської міської ради Тарас Фіцак, коли місто подавалося на цей проєкт у березні, то йшлося про те, що держава обере міста для реалізації цих перших показових проєктів і профінансує відповідні роботи. Маршрути потрібно було формувати так, щоб на них були і державні установи, і медичні заклади, бізнес тощо.
“На раді безбар’єрності ми дуже довго шукали цей маршрут. Спершу хотіли якось об’єднати всі наші медичні заклади, але це дуже великий і складний маршрут. Крім того, держава ставила умову, що всі точки дотику з бізнесом і державними закладами на цьому маршруті мають бути безбар’єрними. Довелося відходити від територій із багатоквартирною забудовою, тому що це впиралося у величезні кошти на ремонти в межах міжквартальних територій. Робити їх чи територію біля лікарні в Підгірках? Очевидно, що на сьогодні пріоритетними мають бути медичні установи”, — пояснив головний комунальник міста та додав, що такої ж думки були представники ради безбар’єрності.
У результаті місто запропонувало маршрут від “Корони” до ЦРЛ. У переліку заходів передбачили ремонти всіх автобусних зупинок на цьому відрізку (11 штук на загальну суму 1,1 млн гривень), капремонти тротуарів, пандуси до будинку культури та гімназії у Підгірках, капремонт вбиральні у цій же гімназії тощо. Загальний кошторис цього відрізка маршруту — понад 117 мільйонів гривень. І левова частка цих коштів — на заходи, пов’язані з територією ЦРЛ:
- Капітальний ремонт тротуарів та проїзних частин з облаштуванням елементів доступності на території КНП “Калуська Центральна районна лікарня — 80 млн гривень;
- Капітальний ремонт санітарних кімнат у ЦРЛ — 1,3 млн гривень;
- Капітальний ремонт приміщень у лікарні — 12 млн гривень;
- Встановлення модульної громадської вбиральні на території лікарні — 3,5 млн гривень.
Представники Міністерства пропозицію громади оцінили не лише дистанційно, а і реально приїхали в Калуш та побачили територію ЦРЛ, яка справді в плані безбар’єрності потребує значної уваги і вкладень. Проте, ініціатори пілотного проєкту вирішили, що маршрут має бути більш масштабним. А відтак пообіцяли і більшу суму фінансування.
Місто свою проєктну пропозицію допрацювало і додало ще одну ділянку, закільцювавши маршрут, що починається від стоматполіклініки на вулиці Грушевського і тягнеться повз озеро через шматочок об’їзної — до міської лікарні на вулиці Каракая. Далі маршрут захоплює частково вулицю Каракая та через Пекарську звертає знову до стоматполіклініки.
У заходах на цьому відрізку передбачено переважно капремонти тротуарів і є також ремонти зупинок. Найдорожчий пункт — капітальний ремонт тротуарів та проїзних частин з облаштування елементів доступності, встановлення пандсу у КНП “Калуська міська лікарня Калуської міської ради”, що вартуватиме 10 мільйонів гривень.
Загальний кошторис цієї другої частини безбар’єрного маршруту — 31 мільйон гривень.
Таким чином, пояснив Тарас Фіцак, вийшли на загальну протяжність маршруту в 6,4 км і загальну суму коштів в 148 мільйонів гривень. У такому варіанті місто й увійшло у пілотний проєкт, отримавши кілька днів тому підтвердження від Міністерства розвитку громад і територій.
Проєкт є, а чи будуть гроші?
Зараз стало відомо, що держава не готова профінансувати проєкт на 100% і пропонує розділити кошторис на три складові: кошти громади (30%), кошти обласного бюджету (30%) і державне співфінансування (40%). Це означає, що Калуш має вишукати близько 45 мільйонів гривень, які не були заплановані ніде. Що це реально, у міській раді сумніваються. Проте, відмовлятися від участі в проєкті теж недоцільно, адже навіть 60 мільйонів з держбюджету, які можуть бути виділені, це суттєво. Водночас невідомо, чи має відповідний фінансовий ресурс і область…
“Якщо ми не скористаємося цим шансом, то все одно ми ці заходи будемо змушені робити, але вже повністю за наші кошти”, — зазначив Тарас Фіцак.
За словами міського голови Калуша Андрія Найди, місто має зо два мільйони гривень на заходи з безбар’єрності. Але питання дуже значиме зараз і опускати рук не варто.
“Ми і військовим пообіцяли, що будемо це робити. І ми будемо робити, якщо не цього року, то в наступні. Адже радою безбар’єрності по місту визначено 9 маршрутів — і до ЦНАПу, і до дитячої і дорослої поліклініки… Тут нам треба показати, що ми готові. Будемо шукати кошти і дивитися, де можна зекономити”, — зазначив міський голова.
Наразі депутати Калуської міської ради підтримали “Програму реалізації флагманського проєкту створення безбар’єрних маршрутів у Калуській міській територіальній громаді “Рух без бар’єрів” у 2025 році” та необхідні для початку роботи меморандуми. Щоправда, поки що програма залишається декларативною, без реально підкріплених до неї коштів.
Тетяна Кіндюх
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08