Інформатор Калуш

ГРОШІ

До яких цін на пальне слід готуватися українським водіям?

До яких цін на пальне слід готуватися українським водіям?

Підвищення цін на пальне може початися вже в жовтні. Наскільки саме — залежить від кількох факторів: планового підвищення акцизів, української політики щодо відмови від індійських і турецьких нафтопродуктів через їхнє походження від російської нафти і навіть від поведінки мереж АЗС. Зростання цін на пальне потягне вгору також ціни на решту товарів, адже вартість пального “закладена” в ціну кожної речі, кожного продукту, які треба довезти до магазинів.

Пише Інформатор, покликаючись на Hromadske.

Якщо зараз літр бензину А-95 коштує в середньому 58,72 гривні, а дизельне пальне 55,87 гривні за літр, то далі ціну бензину прогнозують на рівні 62-65 гривень за літр чи навіть 70. Щодо дизелю — то він зросте в ціні до 65-70 гривень за літр. Це — поки що прогнози.

До слова, Національний банк України прогнозує, що зростання цін на пальне 2026 року становитиме 8%, а 2027-го — 6,9%.

За даними профільного видання enkorr, Служба безпеки України 15 вересня звернулася до Енергетичної митниці, яка розмитнює імпортні нафтопродукти, і попередила про обмеження імпорту індійських нафтопродуктів, що надходять до України. Обмеження має початися в жовтні. Причина — значна частина індійських нафтопродуктів виробляється з російської нафти. Тому всі партії нафтопродуктів з Індії муситимуть проходити процедуру лабораторного аналізу, щоб виявити в них сліди російської нафти.

А втім, це легше задекларувати, ніж виконати. Якщо нафту ще можна проаналізувати лабораторними методами й визначити її походження, то з нафтопродуктами це майже неможливо.  Та й документи можна надати такі, де не фігуруватиме не те що росія, але й Індія.

І все ж перевірки нафтопродуктів почнуться. Є також ймовірність введення українських санкцій. Може йтися також про обмеження проти румунського порту “Констанца”, через який до України постачаються до 25% нафтопродуктів. Причиною є те, що через цей порт проходять великі партії індійських і турецьких нафтопродуктів, в основі яких, знову ж таки, російська нафта.

Українським паливним трейдерам необхідна визначеність і певний час, щоб організувати в разі потреби альтернативні постачання. На ринку нафтопродуктів, на відміну від, наприклад, газового, діють переважно не довгострокові контракти, а короткі, тому тут можна швидше, мобільніше перемкнутися на нових постачальників. Власне, від цього й залежатиме ціна бензину на українських АЗС.

“Я бачу, що вже трейдери просто перемкнулися на інші джерела постачання, основне з них — це Греція. Вони вже наконтрактували пального на жовтень, скажімо так, із запасом. Тому я впевнений, що вони просто привезуть з іншого напрямку. Єдине, що там ризик, — це погода. Все-таки це осінь, на морі шторми, вітер, і відповідно це може вносити корективи в надходження танкерів”, — розповідає Сергій Куюн із компанії А-95.

“Я б не сказав, що нам треба шукати зовсім нові постачання. Просто підсилити, збільшити обсяг тих, які є. Ми з Америки нафтопродукти возимо, компанія UPG танкерами ганяє. Вони привезуть, ще ОККО, WOG, інші”, — ділиться своїми міркуваннями головна редакторка видання “Нафторинок” Олександр Сіренко.

Водночас в українських мереж АЗС — власні комерційні інтереси. За словами експерта з енергетики Геннадія Рябцева, вони шукають приводів, щоб підняти роздрібні ціни й заробити кращі гроші.

“Є, безумовно, підстави для того, щоб прикриваючись різними причинами, підвищувати й далі ціни на нафтопродукти, причому необґрунтовано. Зверніть увагу: досі ціни на АЗС не знизилися, хоча нафта із червня подешевшала на 15%. Відповідно, настільки ж подешевшали нафтопродукти в закупівлі на кордоні, тому що вони пов’язані з котируванням нафти Brent. А в нас ціни як вкопані після ізраїльської атаки на Іран у червні, коли на декілька годин котирування піднялися до 80 доларів за барель. Ось досі ці ціни на заправках. Які підстави для цього? А немає підстав, взагалі немає підстав. Потрібно придумувати щось. От придумали Констанцу, потім придумають індійську нафту, потім придумають турецькі нафтопродукти, потім придумують щось іще, а потім прийде акцизний податок із 1 січня, і можна буде нічого не придумувати, щоб підняти ціни”, — розмірковує Рябцев.

Акцизні податки на нафтопродукти зростуть з 1 січня

Це—  євроінтеграційні зобов’язання України. Так, ставка акцизного збору на бензин становитиме 300 євро (зараз — 271,7 євро) на тисячу літрів, а на дизель — 253,8 євро (зараз — 215,7 євро). За підрахунками Сергія Куюна, це додасть до ціни бензину 1,5 гривні на літр, до ціни дизелю — 2 гривні.

Але, знову ж таки, доведеться дочекатися цінових рішень від мереж АЗС, бо в них може бути власна цінова математика, насамперед у власних інтересах.

Із січня 2026 року почнуть діяти європейські санкції

Ці санкції Україна зобов’язана виконувати, а передбачають вони заборону на імпорт нафтопродуктів, що вироблені з російської нафти в третіх країнах. Насамперед ідеться про Індію та Туреччину.

Щодо прогнозів на ціну нафти, то банк HSBC вважає, що ціна бареля нафти марки Brent у 2026 році становитиме в середньому 65 доларів чи навіть нижче. Зараз ціна цієї нафти — 69 доларів. Передумови для певного зниження є.

“Зараз існує консолідований прогноз, за яким перевиробництво нафти до кінця року зросте до 3-4 мільйонів барелів на добу. Це приблизно 3-4% зайвої нафти на ринку. І це, звісно, буде тягнути котирування вниз”, — каже енергетичний експерт Геннадій Рябцев.

Проте не факт, що українські АЗС будуть поспішати реагувати на можливе падіння глобальних цін на нафту. Теоретично здешевшання нафти могло б урятувати й ціни на українських АЗС, але практика — зовсім інша річ.
ФОТО з архіву

Будьмо на зв’язку! Читайте нас у FacebookTelegramTikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08

Нагору