Пам’ятаєте часи “нульового розмитнення”? Здається вони були так давно. А за ними й скасування через небувалий ажіотаж. Опісля ще була “заспокійлива пігулка” від Міністерства цифрової трансформації, себто обіцянка запровадити швидке розмитнення авто через “Дію”. Вони навіть анонсували, що функція онлайн-розмитнення авто з’явиться “буквально незабаром”. На жаль, цього не сталося – Верховна Рада провалила відповідні законопроєкти. А що ж далі, спитаєте ви?
Розповідає Інформатор посилаючись на Економічну правду.
Тоді на фоні суспільної уваги та складнощів в Уряді запевнили, що розмитнення через “Дію” буде. До того ж цей новий механізм прибере бюрократію та корупційний елемент з процесу розмитнення авто.
Згідно з розрахунками Мінцифри, новий сервіс у “Дії” мав запрацювати вже влітку 2022 року. Для цього народним депутатам потрібно було ухвалити два законопроєкти, які уряд вніс до парламенту 17 червня.
Перший законопроєкт авторства міністра цифрової трансформації Михайла Федорова, пропонував змінити порядок оподаткування ввезених в Україну автомобілів та встановити нову формулу для розрахунку. Другий же вносив зміни до Митного кодексу, які дозволяли розмитнення автомобілів через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, тобто через “Дію”.
Якби депутати тоді підтримали проєкт, то для розмитнення автомобіля достатньо було б ввести його ідентифікаційні дані: марку та модель, рік випуску, VIN-номер, об’єм двигуна та тип пального.
У Мінцифри зазначали, що процедура оформлення теж суттєво зміниться: зробити це можна буде за пʼять хвилин і навіть за кордоном. Також з “Дією” швидше проходитимуть митний контроль, митне оформлення і постановка на облік у сервіс-центрі МВС.
Сплату до Пенсійного фонду під час першої реєстрації авто Мінцифри пропонує прибрати. Там кажуть, що завдяки новій формулі ця сума і так потраплятиме в загальний бюджет.
Як розмитнити автомобіль зараз?
Митне оформлення купленого за кордоном авто проходить за чергою. Для цього власник на митниці повинен надати паспорт, ідентифікаційний код, договір купівлі-продажу та техпаспорт.
Також там на місці складається акт митного огляду, де фіксуються пошкодження авто. Людина отримує митну декларацію та уніфіковану квитанцію МД-1 на внесення грошової застави. Опісля цього митники ставлять спеціальні позначки на оригіналах документів, що підтверджують право власності на автомобіль, і видають завірену копію акта огляду. Остаточну митну вартість автомобіля врешті-решт встановлюють на митниці. Якщо її працівники вважають, що оціночна вартість машини занижена, то вони можуть її підвищити. Тоді зросте і податок.
Саме на цьому етапі відбувається найбільше корупційних подій.
І на завершення, щоб розмитнити авто на території України, потрібно звернутися до митниці за місцем проживання. Туди подаються митна декларація, акт митного огляду машини, договір купівлі-продажу, техпаспорт, сертифікат відповідності екостандарту (якщо в техпаспорті немає відповідної позначки).
То чому ж у пропозиції Мінцифри так багато критиків (серед яких і депутати, і автодилери)?
Аргументи противників ініціативи такими:
- невідповідність європейському законодавству;
- зменшення надходжень до державного бюджету;
- ввезення застарілих авто в Україну;
- збільшення вартості розмитнення пошкоджених авто.
Щоправда, Міністерство фінансів врешті не змогло оцінити вартісну величину потенційних збитків. Щобільше, вони вирішили, що нова модель розмитнення позитивно вплине на економіку.
Головне питання цієї епопеї — чи подолає розмитнення авто через “Дію” корупцію на митниці?
“Ми можемо скільки завгодно вводити “Дію” на митниці, але поки ми саму митницю не змінимо, її працівники придумають безліч схем, як “нагріти” людину на 100-200 доларів. На жаль, проблема не в розмитненні, а в митниці”, – переконаний народний депутат Ярослав Железняк.
До слова, українцям нова формула розрахунку розмитнення сподобалась набагато більше існуючої. Мінцифри за результатами опитування в “Дії”, в якому взяло участь понад 2000 респондентів, дізналося, що 90% опитаних задоволені змінами та вважають новий алгоритм зрозумілим.
На жаль, це не змінило рішення депутатів. І 24 лютого вони провалили голосування за обидва проєкти. Знову.
Станом на сьогодні відомо, що Мінцифри разом з партнерами оновлює концепцію з урахуванням зауважень депутатів і продовжує роботу над тим, аби ця послуга таки була реалізована в “Дії”.
І хоч конкретних термінів наразі немає, проте керівник з розвитку електронних послуг Мінцифри Мстислав Банік сподівається запустити процес до кінця першого півріччя 2023 року.
Остап Микитюк
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com