У Калуші депутатська комісія об’їхала навчальні заклади громади. Аналізували все: від умов навчання — до харчування і розмірів фінансування з бюджету. Відтак — напрацювали чіткі рекомендації. Серед них — “переміщення” дитсадків, “Карта калушанина” у шкільних їдальнях і навіть зміна адміністрації у деяких закладах.
Інформатор розповідає детальніше.
Робота депутатів була тривалою, деякі з них активно ділилися враженнями від поточних поїздок: і позитивними, і не дуже. Наразі запланована робота завершена, а її підсумками ділилися на засіданні депутатської комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики, яка відбувалася за участю керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Цього дня, нагадаємо, йшлося про шляхи економії бюджетних коштів, адже освіті цьогоріч у Калуській громаді бракує 50 мільйонів гривень. Тож, головна освітянка міста пропонувала низку заходів.
Детальніше про це — Класів буде менше, деякі — об’єднають. У Калуші освітяни напрацювали план економії
А рекомендаціями від групи депутатів ділилася Богдана Галайда, яка очолювала робочу групу. Зокрема, управлінню освіти разом з керівниками освітніх закладів запропонували напрацювати перелік конкретних критеріїв, за якими щороку бюджетні потреби закладів будуть корегувати при формуванні бюджету громади. Також — розподіляти фінансування з бюджету для закладів після відповідного колективного рішення, у тому числі — з залученням депутатів та керівників закладів.
Наступні рекомендації — залучати до участі в грантових програмах, налагодити кращу комунікацію з комунальними службами, вивчити питання можливості запровадження опікунських рад чи інших громадських угрупувань задля допомоги закладам у вирішенні нагальних господарських питань.
“Ця рекомендація народилася з того, що деякі заклади активно співпрацюють зі своїми батьками і отримують від них допомогу, а інші відхрещуються як чорт від ладану”, — зазначила доповідачка.
Ще одна потреба — паркувальні майданчики біля шкіл та дитсадків. Управлінню освіти пропонують вивчити законодавчий бік цього питання, бо директори шкіл одразу зазначили, що це заборонено.
По селах громади пропозиції такі:
- відділи приміщення садочка від ЦНАПу в Копанках;
- розглянути можливість переведення дошкільного підрозділу села Студінки в основний корпус гімназії після проведення заходів з оптимізації, щоб забезпечити кращі умови для відвідувачів цього підрозділу;
- садочок у Голині реорганізувати шляхом кардинальних адміністративних змін з метою покращення якості освітніх послуг та уникнення відтоку дітей із закладу, який на сьогодні є дуже високим;
- розглянути можливість покращення умов перебування дітей у дитсадку Кропивника (або “перенести” його в приміщення гімназії, або за рахунок наявного ресурсу в дошкільному підрозділі села Сівки-Калуської);
- у зв’язку з відсутністю іншої перспективи дошкільний підрозділ при гімназії села Ріп’янки забезпечити умовами — за прикладом Вістівської гімназії;
- максимально активізувати питання завершення будівництва нової школи у Боднарові, залучивши наявний ресурс з числа депутатів обласної ради та ВРУ.
В контексті оптимізації депутатська група радить залишити початкову ланку школи максимально близькою до місця проживання дітей, але наголошує, що слід подбати про базові умовами: санвузли, водопостачання, ігрові простори тощо. Водночас варто понизити ступені певних закладів (у перспективі визначити два ліцеї, а решту навчальних закладів перевести в статус гімназій), організувати довіз школярів до закладів з кращим матеріально-технічним забезпеченням.
Ще одна пропозиція — збільшити фінансування на харчування пільгових категорій і розширити список пільгових категорій, які мають право на безкоштовне харчування за рахунок коштів міського бюджету. А задля оптимізації та більш раціонального використання коштів, що закладають на харчування учнів початкових класів, розробити та впровадити проект “Карта калушанина” саме в розрізі харчування учнів початкової школи.
Говорили депутати і про потребу в поліпшенні якості харчування. Відтак, порадили директорам при проведенні тендерів на харчування враховувати попередній досвід співпраці та надавати перевагу тим підприємцям, у яких організація такого харчування на високому рівні й відсутні скарги з боку батьків.
Загалом рекомендації депутатів — слушні і, схоже, базуються на щирому бажанні зробити навчальний процес у закладах освіти не лише комфортнішим, а і більш якісним. Проте, деякі поради не дуже корелюються із законодавством (наприклад, про “співпрацю” з батьками або формування тендерних документацій при визначенні надавача послуги з харчування “під себе”). Крім того, практично всі запропоновані заходи потребують додаткового фінансування. А в освітній галузі цьогоріч із цим сутужно: при розрахунковій потребі у 252 мільйони гривень громаді довели розмір субвенції у 202 мільйони. Різницю освітяни називають шокуючою.
Утім, на зауваження Інформатора, що більшість запропонованих заходів ведуть до збільшення видатків, Богдана Галайда відповіла:
“Завданням комісії було не знайти гроші на освітню субвенцію, а вивчити стан справ, щоб ми розуміли, чому одному закладу дають кошти з бюджету щороку, а іншому закладу не дають. Крім того, нас цікавили питання харчування, поточних ремонтів і придбання предметів довготривалого користування. Тобто ті питання, до фінансування яких дотична міська рада. Так, по ходу ми вже брали ще ширше. Але базове завдання було таке”.
Загалом рекомендації депутатської групи наразі є лише рекомендаціями. І чи дійде у громаді до реальних змін, а якщо так, то з чого вони розпочнуться і коли, — питання наразі відкрите і впреться, очевидно, ще в не одну дискусію.
Тетяна Кіндюх
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08