Не чекаючи закону про мобілізацію, Верховна Рада сьогодні ухвалила в цілому закон №10313 щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист. З-поміж іншого, він прибирає поняття “обмежено придатного”.
Пише Інформатор.
“Документ, напрацьований робочою групою Комітету національної безпеки та оборони парламенту за активної участі Міноборони, передбачає низку норм, спрямованих на посилення соціального захисту військовослужбовців та забезпечення їхніх прав”, — повідомляє Міноборони.
У відомстві виокремили, що цим законом передбачені встановлення права на одноразову відпустку під час народження дитини зі збереженням грошового забезпечення; компенсація за невикористані дні відпустки для строковиків; запобігання дискримінації за ознакою статі та сексуального домагання, а також можливість звільнення від службових обов’язків військовослужбовців-жінок на період хвороби дитини.
Закон передбачає також уточнення підстав для виплати додаткової винагороди військовослужбовцям під час дії воєнного стану та недопущення залучення до капеланської діяльності осіб, що належать до церкви з керівним центром у ворожих до нашої держави країнах.
“Я хочу подякувати народним депутатам за оперативне рішення. Прийнятий законопроєкт передбачає тривале, за потреби, лікування військовослужбовців, зокрема, і за кордоном, прибирає таке поняття як обмежено придатний, фіксує виплати під час лікування протягом 12 місяців та закріплює норми психологічної допомоги.
Усі ці та інші норми допоможуть посилити систему соціального захисту військовослужбовців і вирішити низку викликів, що стояли перед Силами оборони”, – наголосила заступниця Міністра оборони Наталія Калмикова.
Норму закону щодо обмежено придатних більш детально роз’яснює спеціалізоване видання “Судово-юридична газета”, за даними якої, чоловіки, які були визнані обмежено придатними до служби, повинні будуть протягом 9 місяців пройти повторний медичний огляд.
Зазначається, що до другого читання Комітет Верховної Ради з питань нацбезпеки врахував поправку авторства голови Комітету Олександра Завітневича, Федора Веніславського та інших, згідно з якою передбачено “установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби”.
Під час голосування у пленарному залі дану поправку на підтвердження не ставили, тож, вона має бути врахована і у фінальному тексті, який буде йти на підпис до голови Верховної Ради.
Видання пише й про інші поправки, зокрема, до Закону “Про військовий обов’язок і військову службу”:
- Комітет запропонував виключити абзац 10 ч. 9 ст. 14, який передбачає, що на районні (міські) комісії з питань приписки покладається зняття з військового обліку призовників та взяття на військовий облік військовозобов’язаних громадян, яких за станом здоров’я визнано непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час.
- В абзаці 5 ч. 10 ст. 14, який встановлює, що “за результатами медичного огляду громадянина України і з урахуванням рівня його освітньої підготовки, особистих якостей, роду діяльності та спеціальності комісія з питань приписки може прийняти одне з таких рішень:… непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час, підлягає взяттю на облік військовозобов’язаних” слова “в мирний час, обмежено придатний у воєнний час, підлягає взяттю на облік військовозобов’язаних” виключені.
“Отже, комісія з питань приписки може прийняти рішення про непридатність до військової служби (а норму стосовно обмежено придатних виключили)”, — резюмує автор статті.
Також виключено слова “або обмежену придатність” з п. “б” ч. 3 статті 26, яка регулювала, що військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом осіб офіцерського складу, звільняються за станом здоров’я — на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність або обмежену придатність до військової служби. Отже, тепер залишиться лише норма про непридатність.
Аналогічно виключено слова про “обмежену придатність у воєнний час” з підпункту “б” пункту 1 ч. 4 ст. 26, за якою військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби за станом здоров’я — на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби в мирний час або обмежену придатність у воєнний час, за винятком випадків, визначених положеннями про проходження громадянами України військової служби.
Також виключено відповідну норму про обмежену придатність з підстав припинення контракту і звільнення з військової служби.
Крім того, вилучено відповідну норму з ч. 6 ст. 26, яка встановлює, що військовослужбовці, які проходять кадрову військову службу, звільняються з військової служби за станом здоров’я на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії зокрема про обмежену придатність до військової служби.
Також у п. 3 ч. 6 ст. 37, за яким виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України — у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ, військовозобов’язаних та резервістів Служби зовнішньої розвідки України — у відповідному підрозділі СЗР) підлягають громадяни України, які визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку слова “з виключенням з військового обліку” вилучено.
“Таким чином, Верховна Рада вирішила не чекати прийняття законопроекту 10449 про мобілізацію, який також передбачає повторний медогляд для обмежено придатних”, — резюмує “Судово-юридична газета”.
Фінальний текст ухваленого законопроекту стане відомий після його підписання спікером Верховної Ради.
Нагадаємо, що 25 грудня 2023 року Кабмін зареєстрував у Верховній Раді законопроєкт, який передбачає внесення змін до процесів мобілізації, військового обліку та проходження військової служби. Варіантів законопроєкту було декілька. В чому різниця між версіями законопроєкту про мобілізацію, які подали на розгляд в парламенту, стало відомо 10 січня. Нині цей документ ще на доопрацюванні, адже до нього внесли понад чотири тисячі правок.
Тетяна Кіндюх
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08