У деяких школах Калуша вже з вересня цього року будуть об’єднувати класи на паралелях і формувати меншу кількість перших класів. В управлінні освіти шукають можливість зекономити, бо грошей катастрофічно не вистачає.
Детальніше про ймовірні зміни розповідає Інформатор.
Нагадаємо, освітня галузь у Калуші цьогоріч недоотримає від держави 50 мільйонів гривень. Дофінансувати таку суму коштів із бюджету громади також неможливо, бо грошей катма. Тому освітяни, насамперед, готуються до зменшення заробітних плат і навіть скорочень, а навчальні заклади — до оптимізації. Після так би мовити першої хвилі вжитих заходів недофінансування становить 34 мільйони гривень.
Ситуацію уже вдруге обговорили на засіданні депутатської комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та інвестиційної політики. І якщо під час першого засідання йшлося про ситуацію загалом, то зараз уже були озвучені конкретні пропозиції та плани.
Як повідомила начальниця управління освіти Калуської міської ради Ірина Люклян, освітня галузь у громаді стоїть на порозі великих змін.
Згідно із Законом України “Про освіту”, у 2027 році має відбутися перехід на 12-річну систему шкільної освіти. Це є частиною реформи нової української школи (НУШ), яка стартувала в 2018 році. Нинішні шестикласники НУШ у 2027 році мають піти в 10 клас із новими програмами, підручниками. У Калуській громаді до цього готуються та напрацьовують плани. Про це — в окремій публікації.
Але головне питання зараз — економія бюджетних коштів на цей фінансовий рік. За словами начальниці управління освіти, в поточному році лише один перший клас набиратимуть у ліцеях №1 та №4 (раніше тут було по два перші класи), а ліцей №7 буде мати два класи першачків замість трьох. На один клас менше набере і ліцей №10.
Також з вересня планують злиття деяких класів на паралелях. Зокрема, у ліцеї №1 об’єднають восьмикласників в один клас, а у ліцеї №10 — дев’ятикласників. Готові також до закриття груп продовженого дня по деяких закладах (і не всіх, а лише частково) та зменшення кількості учнів на індивідуальному навчанні, а також — до скорочення фінансування так званої варіативної складової (йдеться про деякі спецкурси та години, відведені на роботу з обдарованими дітьми тощо). Ймовірно, що буде також зменшення кількості поділу класів на групи.
Ще одна новація, яку пропонує управління освіти, стосується наповнюваності класів початкової ланки. Зараз навіть у школах міста є перші класи, де ледь 20 учнів набрали, а у сільській місцевості картина ще гірша, каже Ірина Люклян. За її словами, ці класи поступово починають переходити у середню ланку і ситуація з наповнюваністю погіршується і там. А це тягне за собою і фінансові витрати, яких можна уникнути. Тому з 1 вересня в Калуші хочуть запровадити нижню межу наповнюваності першого класу.
“Якщо в навчальному закладі набирають лише один перший клас, то беремо ту кількість дітей, яка є — від п’яти і більше дітей, відповідно до законодавства. Але якщо заклад хоче більше як один перший клас, то ми проситимемо виконавчий комітет затвердити рамки: у міській місцевості — не менше ніж 24 дитини на кожен клас. Ця норма прописана у законі “Про освіту”, хоча наразі призупинена через воєнний стан. Але, якщо ми це застосуємо з 1 вересня, то це вже зменшить кількість перших класів у Калуші на 7 і дасть суттєву економію”, — пояснила головна освітянка міста.
Раніше мінімальну кількість дітей для формування класу в Калуській громаді встановили для десятикласників (18 у селах громади та 24 у місті) і це, зокрема, призвело до пониження ступеню Ріп’янського ліцею, яке має бути затверджено вже найближчим часом.
“Всі ці заходи дадуть нам можливість зекономити близько 5,5 млн гривень. Також було попередньо проговорено про економію по заробітній платі, відрядженнях, харчуванні, енергоносіях… Це дасть ще понад 6 млн гривень зекономити. Тобто загалом — 12 мільйонів. Це означає, що ми просимо дофінансувати з бюджету громади 20 мільйонів гривень”, — резюмувала Ірина Люклян.
Під час обговорення у депутатів міської ради, які були присутні на засіданні комісії, були зауваження. Цікавилися сімейною формою навчання, оплатою за ведення кабінетів, інші статті видатків, які теоретично можуть дати додаткову економію коштів. Акцентували на тому. що при всьому цьому не має бути втрачена якість навчання. Водночас — критикували за нерівномірний розподіл між закладами освіти громади коштів бюджету на так звані незахищені статті видатків, зокрема, на “дрібні” предмети і матеріали. У когось — 500 тисяч, а у когось — 50, звернула увагу Оксана Савчук, яка до цієї теми поверталася кілька разів, але так до кінця і не з’ясувала, як відбувається розподіл.
Тож, зрештою члени бюджетної комісії запропонували управлінню освіти розробити чіткі критерії цього розподілу, “щоб цей процес був максимально прозорим та об’єктивним з належним письмовим оформленням”. Решту пропозицій взяли до відома.
Тетяна Кіндюх
Будьмо на зв’язку! Читайте нас у Facebook, Telegram, TikTok та Instagram.
Надсилайте свої новини на пошту kalush.informator@gmail.com
Мобільний номер редакції +380 67 266 02 08